Badania

Polakom brakuje kompetencji cyfrowych

Komisja Europejska rokrocznie aktualizuje indeks gospodarki i społeczeństwa cyfrowego, który stanowi wskazówkę na temat rozwoju technologicznego europejskich nacji. Z najnowszego raportu wynika, iż Polacy nadal nie mają się czym wykazać.

Badanie Komisji przeprowadzane jest w formie sondażu, w którym przedstawiciele państw członkowskich Unii Europejskiej odpowiadają na serię pytań takich jak np. „Czy potrafisz odbierać i wysyłać wiadomość e-mail?”, „Czy potrafisz korzystać z narzędzi biurowych?”, „Czy potrafisz korzystać z komunikatora internetowego?”. Jak wykazały badania, ponad połowa Polaków udziela negatywnej odpowiedzi.

Taka liczba odpowiedzi „nie” oznacza, iż Polacy zajmują obecnie dopiero 23. miejsce w indeksie. Nasi rodacy nie radzą sobie z takimi rzeczami jak korzystanie z przeróżnych narzędzi biurowych, ale także tworzenie kopii zapasowych, zabezpieczanie komputera oraz kont hasłami, niezbyt dobrze radzimy sobie także z wykorzystywaniem możliwości przeróżnych aplikacji cyfrowych. Są jednak drobne powody do radości. Coraz więcej Polaków korzysta z sieci – to już 70 proc. mieszkańców kraju. Jak wskazują dane, Polacy w Internecie przede wszystkim sprawdzają najnowsze wiadomości, oglądają filmy, słuchają muzyki oraz grają. Nieco mniej osób korzysta z przeróżnych mediów społecznościowych, robi zakupy, a także korzysta z bankowości internetowej. Jeśli chodzi więc o poruszanie się w sieci, średnia Polaków niewiele odbiega od średniej europejskiej.

Jaki z tego wniosek? Polacy powinni więcej czasu poświęcić szkoleniom – szczególnie takim, które pozwoliłyby im zdobyć kompetencje cyfrowe przydatne w pracy. Pracodawcy mają dziś niezwykle wiele możliwości uzyskania wsparcia finansowego na organizację szkoleń oraz kursów dla pracowników. Co więcej, w Polsce funkcjonuje sporo interesujących programów podnoszenia kompetencji cyfrowych, które organizowane są przez organizacje pozarządowe czy też fundacje.

Wykorzystywanie środków publicznych na rozszerzanie umiejętności kadr czy też stymulowanie rozwoju pracowników jest więc obowiązkiem każdego odpowiedzialnego pracodawcy. Jak twierdzą bowiem eksperci, pracownik bez wiedzy na temat sieci oraz nie prezentujący świadomych postaw podczas wykorzystywania narzędzi cyfrowych stanowi najsłabsze ogniwo funkcjonowania firmy – narażając ją m.in. na ataki cyfrowe.

To, że pewne wskaźniki cyfryzacji społeczeństwa powoli, choć sukcesywnie się podnoszą, może być powodem do radości. Wszystkim nam powinno jednak zależeć na tym, aby tempo wzrostu stanowczo się zwiększyło.

You Might Also Like

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>