Artykuły

Bottom Line – gra symulacyjna dla działów HR

Bottom Line - gra symulacyjna

Gry jeszcze niedawno kojarzyły się głównie z rozrywką i to zwykle raczej niskich lotów. Wszystko zmieniło się, gdy zauważono ich spory potencjał motywacyjny. Nagle zaczęto je stosować w edukacji i w biznesie. Trend ten nazwano grywalizacją. W końcu nie ma większych przeszkód przed tym, by to co bawi, również uczyło.

W biznesie pole do grywalizacji jest bardzo szerokie. Szczególnie popularne stało się stosowanie gier symulacyjnych na poziomie rekrutacji pracowników. Celem takiego zabiegu jest wrzucenie kandydatów na głęboką wodę, czyli sprawdzenie, jak dobrze poradzą sobie oni w sytuacji, która realnie może mieć miejsce na stanowisku, o które się ubiegają.

Bottom Line - gra symulacyjnaJako że gry mają potężny potencjał motywacyjny, stosuje się je również by podnieść produktywność pracowników. Dzięki opracowanej na potrzeby danej firmy i danego działu punktacji, pracownicy równocześnie współpracują ze sobą i ze sobą rywalizują. Wykonując określone zadania dostają punkty, które następnie przelicza się na konkretne nagrody, np. premie.

Znacznie gorzej wygląda niestety zaangażowanie w grywalizajcę kadry menadżerskiej. Tymczasem symulacyjne gry są świetnym sposobem by rozwijać swoje umiejętności i wymieniać się doświadczeniami z innymi. Szczególnie interesujące wydaje się zastosowanie grywalizacji w działach HR, które najczęściej odpowiadają za stworzenie lub zaadoptowanie gier na potrzeby swojej firmy, ale rzadko uczestniczą w samej „zabawie”. Właśnie na potrzeby takich osób stworzono grę planszową Bottom Line.

Jedna sesja Bottom Line trwa dwa dni. W czasie symulacji uczą się oni nowych umiejętności przydatnych pracownikom działów HR, w tym również ich szefom. Uczestnicy gry mają do dyspozycji planszę, pionki, karty decyzji, karty negocjacji, karty suwakowe, arkusze decyzji (próbnych i ostatecznych), kalkulatory, a do tego – naturalnie  – swoją wiedzę i doświadczenie. Głównym celem Bottom Line jest pokazanie ogólnego modelu funkcjonowania firmy oraz tego jak różne decyzje z obszaru HR mogą wpłynąć pozytywnie i negatywnie na kondycję przedsiębiorstwa. Dzięki analizie danych finansowych, biznesowych i opisu sytuacji „gracze” zaczynają dostrzegać wyraźne związki między podjętymi przez siebie decyzjami, a konkretnymi wskaźnikami takimi jak zaangażowanie i satysfakcja pracowników, efektywność rekrutacji czy poziom zadowolenia klienta. Wszystko to przekłada się też na wyniki finansowe firmy. Po każdej rundzie gry przewidziany jest czas na dyskusje, która pozwala zoptymalizować swoje działania i uczyć się na własnych i cudzych błędach.

Gry takie jak Bottom Line mogą wydanie pomóc w rozwoju działów HR i przygotowaniu ich pracowników do radzenia sobie z różnymi problemami, jakie mogą napotkać w czasie swojej pracy. Wielkim plusem symulacji jest fakt, że ich decyzje nie są tu oderwane od reszty firmy. Wręcz przeciwnie, uświadamia się graczom, jak duży wpływ mają na jej kondycję.

You Might Also Like

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>