Aktualności

Czy zawsze warto się uczyć?

Powszechnie mówi się, że nauka to klucz do potęgi. I z pewnością wiele jest w tym prawdy, coraz częściej trzeba jednak przywiązywać wagę do tego CZEGO się tak naprawdę uczymy. Na rynku pojawia się bowiem coraz więcej tanich szkoleń o niskiej wartości merytorycznej.

Nie zawsze można taniej

Udział w dobrym szkoleniu kosztuje – i powie nam to każdy przedsiębiorca dbający o rozwój swoich podwładnych. Niestety, sprawa z zakupem szkoleń nie jest niestety taka prosta jak z nabyciem artykułów żywnościowych: nie można pójść do sklepu obok w poszukiwaniu tańszej oferty. Pracodawca, płacąc za wartościowe szkolenie, zwykle wie jednak o tym, że nie jest to wyrzucanie pieniędzy w błoto, lecz ogromna inwestycja, która na pewno szybko się zwróci w postaci zwiększenia efektywności pracy w firmie. To jednak niejedyny powód, dla którego warto decydować się wyłącznie na dobre szkolenia.

Odróżnić dobro od zła

Każdy pracownik przyszedł do firmy z mniejszym lub większym poziomem kompetencji. Składa się na nie wiedza z jakiegoś obszaru, praktyczne umiejętności oraz zestaw cech charakteru. Kompetencje, a zwłaszcza wiedzę i umiejętności, na przestrzeni lat trzeba kształtować, by sprostać rosnącym wymaganiom rynku pracy. A robić to można oczywiście biorąc udział w szkoleniach i kursach. Problem w tym, że usługa rozwojowa o niskiej wartości merytorycznej nie tylko nijak nie przyczyni się do wzrostu, lecz może nawet… negatywnie wpłynąć na wiedzę już posiadaną. Dotyczy to szczególnie osób na początku swej kariery zawodowej, które często jeszcze nie potrafią “odróżniać dobra od zła”. Zasianie w ich głowie ziarna nieprawdziwych informacji może mieć opłakane skutki w przyszłości.

Po czym poznać dobre szkolenie?

Jak rozróżnić kiepskie i dobre szkolenie? Najlepszym wskaźnikiem będzie to, czy w planie są warsztaty praktyczne. Jeśli ich nie ma, to znaczy, że prowadzący będzie dzielił się podręcznikową wiedzą, którą najpewniej można znaleźć także w książkach oraz Internecie. Warto zwracać też uwagę na samych prelegentów, czyli to, kto będzie pełnił funkcję mentora. Dobrze, żeby były to osoby o ugruntowanej pozycji na rynku, najlepiej dobrze znane w danej branży. Innym istotnym czynnikiem może być też miejsce szkolenia. Sprawdźmy, czy będzie to duże miasto, jak np. Kraków, Warszawa czy Wrocław, czy szerzej nieznana niewielka miejscowość. Z niewielkimi wyjątkami, w małych miejscowościach istnieje mniejsze prawdopodobieństwo natknięcia się na szkolenie o zadowalającej wartości merytorycznej. Zanim wydamy więc pieniądze na jakąś usługę rozwojową, lepiej dwa razy zastanówmy się, czy warto.

You Might Also Like

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>