Aktualności, Baza wiedzy, Kwalifikacje

5 sposobów na dopasowany program szkoleń pracowniczych

dopasowane szkolenia

Szkolenie pracowników? Nic trudnego, wystarczy znaleźć odpowiednie zajęcia, zapłacić i oddelegować pracownika. A jeśli jest ich ponad 100, a każdy ma inne potrzeby i kompetencje, różne doświadczenia oraz inny poziom wykształcenia? Oto wskazówki, które pozwolą nie pogubić się w planowaniu szkoleń.

Planowanie szkoleń powinno rozpocząć się od analizy potrzeb szkoleniowych. W innym wypadku możemy popełnić błąd wysyłając pracownika na kurs, który już kiedyś ukończył (np. w innej firmie) lub na szkolenie z wiedzy, z której nigdy nie przyjdzie mu skorzystać. Analiza potrzeb szkoleniowych pozwala stworzyć program szkoleń pracowniczych skrojony na miarę pracownika i organizacji.

1. Szkolenie przede wszystkim dla pracownika

Szkolenia są organizowane dla pracowników. To oni skorzystają z wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach. Dbanie o rozwój pracowników jest inwestycją dla firmy. Z tego względu podczas planowania szkoleń nie można pominąć potrzeb samych pracowników. Warto stworzyć ankietę lub po prostu zapytać podwładnych, jakie kompetencje chcą udoskonalić.

2. Wiedza z innych źródeł

To jednak nie wszystko. Warto zasięgnąć języka z działu personalnego i sprawdzić życiorys poszczególnych pracowników, którzy mają udać się na szkolenia. Chodzi o to, że nie każdy lubi się doskonalić i garnie się do zdobywania wiedzy. Pracownicy mogą zwyczajnie nie przyznać, że potrzebują szkoleń. Wynika to także z obawy, że skoro ktoś potrzebuje się doszkolić, to znaczy, że nie jest wartościowym pracownikiem. Jeśli dowiemy się czegoś więcej o karierze konkretnej osoby, będziemy wiedzieć, co dana osoba potrafi.

3. Potrzeby organizacji

Chociaż podnosimy kompetencje pracownika i dbamy o jego rozwój, to przecież robimy to dla dobra firmy. Dlatego ważne jest branie pod uwagę bieżących potrzeb przedsiębiorstwa. Trzeba sprawdzić, czy firma nie przechodzi zmian, czy nie otwiera się na nowe rynki lub specyfikacje. Takie sytuację będą wymagały od zatrudnionych nowych umiejętności. Warto sprawdzić także opisy stanowisk pracy, by dobrać szkolenia do potrzeb pracowników na konkretnych posadach.

4. Obowiązkowe szkolenia

Analiza potrzeb szkoleniowych powinna uwzględniać także kwestie związane z obowiązkowymi szkoleniami. Należy sprawdzić, czy pracownicy mają aktualne certyfikaty, uprawnienia bądź szkolenia BHP. Te ostatnie dotyczą zwłaszcza świeżo zatrudnionych pracowników. Wiąże się to najczęściej także ze specyfikacją branży lub stanowiska. Wtedy trzeba będzie zaplanować także kursy zawodowe i uprawniające do wykonywania fachowych prac (np. na wysokości itd.)

5. Dodatkowe wsparcie

Wykonanie wszystkich powyższych punktów wymaga przewertowania stosu dokumentów, przeprowadzania ankiet i analizowania mnóstwa wielu informacji. Taki proces może trwać nawet kilka miesięcy. Aby skrócić ten czas, warto skorzystać ze specjalnego oprogramowania wspierającego zarządzanie biznesem (typu ERP). Taki system na bieżąco analizuje dostarczane do niego informacje i pozwala na szybki do nich dostęp. Ostatecznie, jeśli nie wdrożyliśmy tego typu oprogramowania, można skorzystać z usług firmy konsultingowej, która zajmie się wszystkimi czynnościami, a my będziemy mogli poświęcić się innym zadaniom.

You Might Also Like

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>